lauantai 2. toukokuuta 2015

Maailman yksinkertaisin nukahtamiskikka?

Otsikko kuulostaa kalastelulta, mutta on ihan vilpitön. Tämän simppelimpää ja toimivampaa keinoa ei ole tullut vastaan, kun tavoitteena on yliaktiivisen mielen rauhoittaminen.

Lasken vaan nopeasti noi laumakaverit... krooh... Kuva: Geir Tonnesen

Kehuin aiemmassa postauksessa Headspace-meditaatiosovellusta, joka on edelleen päivittäisessä käytössä. Ohjelman luoja, entinen buddhalaismunkki, on laittanut mukaan myös nukahtamista edistävän harjoituksen. Siihen kuuluu tuttua kehonskannaamista, mutta varsinainen juju piilee yksinkertaisessa laskutoimituksessa. Perinteisen lampaidenlaskun (joka ei ole koskaan toiminut minulla millään lailla) sijaan tehtävänantona on - tadaa - laskea takaperin tuhannesta alaspäin. Ei muuta!

En tiedä mikä tuossa on, mutta se vaan toimii. Kertaakaan en ole ehtinyt seitsemällä alkavaan lukuun ennen nukahtamista, ja yleensä ensimmäinen saturainen riittää laittamaan tajun kankaalle.

Epäilen tosin, että tässä on apua säännöllisestä mindfulness-harjoittelusta. Se kun tutkitusti vahvistaa aivojen kykyä palata aina uudelleen siihen asiaan, johon on päättänyt keskittyä. Lisäksi tämä ei välttämättä toimi, jos ongelmana on jokin ulkoinen ärsyke kuten melu, kipu tai vastaava.

Mutta seuraavan kerran kun kroppa huutaa lepoa, unihygienia on kunnossa mutta mieli jatkaa laukkaansa, kokeile tonnikikkaa!

Bää! Miten niin ei toimi. Buu! Kuva: Anne Cunningham

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti