sunnuntai 12. huhtikuuta 2015

Kirja-aarre vuodelta 1966: Uneen ilman u-pillereitä

Sain todella mieluista postia kaveriltani Lauralta: hänen mumminsa kirjahyllystä löytynyt "Unettoman niksikirja - uneen ilman u-pillereitä" (!) vuodelta 1966.



Kuten kannesta ja otsikosta voi päätellä, kirja on vallan viihdyttävää luettavaa. Nykystandardeilla hyvin naiivilta kalskahtava kirjoitustyyli aiheuttaa tahatonta koomisuutta. Sisältö on kuitenkin kiinnostava.

Ajankuvana tämä on hurja, sillä barbituraattipohjaisten unilääkkeiden käytöstä puhutaan kuin kyseessä olisi jokakodin kalkkitabletit. Tulee elävästi mieleen Mad menin tokkuraiset, lääkekoukkuiset kotirouvat. Kirjan kirjoittajan toive siitä, että lääkärit ja potilaat tiedostaisivat vahvojen unilääkkeiden haittavaikutukset, on sittemmin toteutunut kiitettävästi. Oma mutuni on, että nykyään ihmiset tiedostavat lääkkeettömän unen olevan se mihin kannattaa pyrkiä, ja tujuimpiin pillereihin turvaudutaan vain jos mikään muu ei toimi (jos silloinkaan).

Mielenkiintoista oli huomata, että tieto esimerkiksi unen erilaisista jaksoista, määrästä, nukahtamiseen johtavista mekanismeista ym. oli jo olemassa 60-luvulla. Myöskin potilaan aktiivisen roolin tukeminen on vahvasti esillä: unettomalle annetaan vinkkejä ja ohjeita, jotta hän voisi ratkaista ongelmansa itse eikä olla passiivinen pillerinpopsija.

Kun jättää sormea heristävän äänensävyn omaan arvoonsa, kirja toimii ihan hyödyllisenä kertauksena uneen vaikuttavista tekijöistä. Ja jotain uuttakin sieltä poimin (olettaen että tieto ei ole jo moneen kertaan kumottua :): opuksen mukaan nukahtamiseen johtavan prosessin käynnistyessä ensimmäisenä rentoutuvat suuret lihakset, vasta sitten sormet, varpaat, ja lopuksi kasvojen lihakset. Siksi rentoutusharjoitukset saattavat oikeasti toimia, sillä ne huijaavat kehoa luulemaan, että prosessi on päällä.

Yksi kenties tärkeipiä univaikeuksiin liittyviä oivalluksiani välittyy vahvasti tästäkin kirjasta: jos koko valveaika on täynnä virikkeitä, stressiä ja sympaattisen hermoston aktivointia, unettomuuten taipuvaisilla kone ei pysähdy kovin helposti nukkumaanmenoaikaan. Ratkaisua pitää siis usein hakea yön sijaan päivän toiminnasta. Etenkin nykyään, kun meillä on rakkaat sinivaloa loimuttavat ja tarkkaavaisuutta rapauttavat ruutumme.

Tässä muutama ote lukujen lopuissa jaettavista ohjeista, joissa huvittaa niiden lähes raamatullinen klangi :)

"Älkää antautuko mihinkään keskusteluihin tai pohdiskeluihin, jotka kiihdyttävät teitä, älkääkä työskennelkö minkään vaativan tehtävän parissa viimeisen nukkumaanmenoa edeltävän tunnin aikana."

"Mielenliikutukset ovat usein - vaikka ne olisivat rakkauden aiheuttamia - myrkkyä unelle."

"Älkää pelätkö unettomuutta. Ei tapahdu mitään vahinkoa, jollette saa unta muutamaan yöhön. Kun voitte järkevästi selittää itsellenne, että on yhdentekevää, nukutteko vai ette, nukahdatte välittömästi."