torstai 5. helmikuuta 2015

Mitä tein toisin?

Huh! Alkuvuosi on ollut hengästyttävä. Nukahtamon puolella se on tarkoittanut radiohiljaisuutta, muilla rintamilla kaikkea muuta. Työhankkeiden kasautumista, asunnon vaihtoa ja rempan suunnittelua, lapsen sairastelua ja niin pois päin. Riittämättömyyden tunnetta, hallinnan puutetta meilitulvaan hukkuessa, ajoittaista epätoivoa - tiedätte tunneskaalan.

Silti olen nukahtanut joka ilta helposti ja nukkunut yö toisensa jälkeen sikeästi. Havahduin asiaan tällä viikolla ja aloin pohtia, voisiko tässä olla kysymys muustakin kuin sattumasta. Mitä olen tehnyt toisin?

Laventelitaivas. Kuva: Octarine


Peruspalikat ovat samat kuin aina: ruutuhommia myöhään iltaisin maksimissaan 1-2 kertaa viikossa, kännykkäkielto sängyssä, aamupäivällä kirkasvalohoitoa. Lyhyt meditaatio jossain kohtaa päivää, ulkoilua työmatkan muodossa ja ravitsemuspuolella magnesiumia suihkeena tai ravintolisänä päivittäin, lakkakääpäteetä iltaisin jos muistaa.

Ainoat asiat, jotka kuviosta poikkeavat, ovat a) Headspacen uniohjelma ja b) eteerinen laventeliöljy.

Aloitetaan jälkimmäisestä. Kaivoin tipat kaapista kun halusin ennaltaehkäistä lapsen nuhan äitymistä korvatulehdukseksi. En ole aromaterapian ekspertti, mutta muistin monenkin suositelleen laventelia tähän käyttöön. Eteerisillä öljyillä on muitakin vaikutuksia kuin hajuaistia stimuloivat. Muutama tippa sekoitettuna Ceridal-ihoöljyyn hierotaan korvanlehtiin ja loput rintakehään nukkumaan mennessä. Satuinpa sitten laittamaan samanmoisen satsin omaankin rintakehään.

Mainittakoon, että lapsen kanssa on menossa ennätyshyvä unikausi sairasteluista huolimatta. Mutta koska lapsen kehitys on erilaisia vaiheita toisensa perään, tarvitsen paljon pitempiaikaisen empiirisen aineiston, ennen kuin uskallan vetää johtopäätöksiä.

Täytyy päästä joskus ihailemaan näitä peltoja livenäkin! Kuva: Chris Gin

Headspace-meditaatiopalvelua olen hehkuttanut Nukahtamossa jo aikaisemmin. Suoritettuani (aargh, miten epäsopiva sana tässä yhteydessä!) introjakson valitsin erityisohjelmista tietysti uneen liittyvän. Tarjolla on stressiä tai ahdistusta lievittäviä ohjelmia, muutos- ja ihmissuhdevalmennusta ynnä muuta. Alla olevassa lyhyessä videossa kerrotaan, miten homma toimii.




Uniohjelmaan kuuluu päivittäinen ohjattu meditaatio, jota ei tehdä nukkumaan mennessä eli nukahtamistarkoituksessa. Unettavakin harjoitus löytyy, mutta se on erillään varsinaisesta ohjelmasta, jonka tavoitteena on minun nähdäkseni kasvattaa unelle suotuisaa asennoitumista. Kuten jo todella tutuksi tullut Headspacen Andy sanoo, voiko olettaa nukahtavansa helposti, jos on juossut koko päivän ympäriinsä kuin päätön kana?

Olen kyllä juossut ympäriinsä, välillä kiukkuisasti kotkottaen tai huolehtivasti kanaemoillen. Mutta kenties olen saanut taas lisäapua siihen, että minulla olisi pää tallella tiukoissakin paikoissa?

Jatkan siis tällä valitsemallani tiellä toistaiseksi, kunnes taas uteliaana kokeilen jotain uutta.

Nukahtamossa jatkuu verkkainen tahti, kun keskityn vapaa-ajalla remppahommiin. Täysin en kuitenkaan ajatellut kadota, ja talven myötä on luvassa monenlaisten toiveaiheiden käsittelyä.

Valoa kohti!

Valoilmiö työmatkan varrella ennen viimeisintä lumi- ja pimeysjaksoa. Ehkä taas tänään paistaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti