lauantai 10. tammikuuta 2015

Saitko Bedditin joululahjaksi?

Aika moni taisi saada  ja pääsee nyt mittailemaan kännykkäsovelluksia tarkemmin, miten Höyhensaariseikkailut sujuvat. Kuka olisi voinut muutama vuosi sitten kuvitella, että näin tarkan datan saaminen on mahdollista melkeinpä kenelle tahansa? Kehitys kehittyy, ja nyt unenlaadun mittaus onnistuu kotioloissa laboratorion sijaan, ei vaadi ison tai edes pienen välineen pukemista ja kustantaa vain laadukkaan kahvinkeittimen verran.

Itse sain Bedditiltä oman kappaleeni jo pari kuukautta sitten, ja se on sittemmin ollut intensiivisessä vuorokäytössä itselläni ja lähipiirin jäsenellä.

Kahden hengen epätieteellisen empiirisen kokeemme lisäksi "sala"kuuntelin hieman Bedditin ständillä Biohacker Summitissa, millaisia kokemuksia ja kysymyksiä ihmisillä laitteesta on. Näiden pohjalta kerron tässä postauksessa tärkeimmät havaintoni. Pahoittelen kuvien lievää epätarkkuutta, pädin kamera ei vain pystynyt parempaan.

Unen laadusta saa välittömän palautteen. Eilen aamulla oli mukava herätä näihin lukemiin.

Ensin muutama sana laitteen toimintalogiikasta: Beddit sisältää hieman tulitikkuaskia isomman ja litteämmän anturin, johon kuuluu patjan alle sujautettava nauha. Se on täysin huomaamaton, eli edes herneherkkä prinsessa ei tästä häiriinny. Anturin pistokkeen pitää olla kiinni seinässä käytön aikana. Lisäksi kännykkään pitää ladata Bedditin sovellus, jonka on niin ikään oltava päällä yön ajan.

Laitteiden yhteys vaatii Bluetoothia, jota onneksi voi käyttää myös älypuhelimen ollessa lentokonetilassa (jota muuten suosittelen kaikille yön ajaksi!). Jotkut kokevat Bluetoothinkin säteilyn häiritsevän untaan, jolloin tämä laite ei heille sovellu. Käsittääkseni tuo säteily on kuitenkin vähäistä verrattuna esimerkiksi oman tai kerrostalonaapurien langattomien verkkojen säteilyyn.

Nauha sijoitetaan patjan alle, vaikka tässä se näkyy patjan päällä. Kuva: Beddit

Nukkumaan mennessä sovellus täytyy muistaa laittaa päälle. Samalla voi halutessa ajastaa älykkään herätyskellon, joka havahduttaa aamulla mahdollisimman kevyessä univaiheessa, puolen tunnin aikahaarukan sisällä. Tämä vähentää tokkuraisuutta  hiukan vähemmän unta on pienempi paha kuin herätys kesken syklin syvänteen.

Harmaa palkki kuvaa syvää unta. Sinne humpsahtaa nopeimmin ja syvimmälle ensimmäisessä unisyklissä.
Loppuyö on jo kevyempää menoa. 

Verrattuna (puoli-)ilmaisiin appeihin Bedditin anturi tuottaa huomattavasti monipuolisempaa dataa, koska se on suunniteltu juuri tähän tarkoitukseen. Toisin kuin älylaitteet. Unen syvyyttä kuvaavan käyrän lisäksi Beddit listaa erikseen unen määrän sekä sydämen sykkeen ja hengitystempon vaihtelut. Jälkimmäisiähän ei oikein pysty itse arvioimaan.

Hyvän yön saldo.

Lisäksi Beddit raportoi kuorsaamiset. Totuudenmukaiselta tuntuivat nuo havainnot: toinen testaaja sairastaa uniapneaa johon liittyy kuorsaamista, ja se näkyi myös Bedditin palautteessa.

Ainoa kokemamme miinuspuoli oli anturin ja sovelluksen yhteyden katkeaminen aina välillä. Silloin tulos ei pidä paikkaansa, ja näyttää esimerkiksi tämänaamuiselta raportiltani (kuva alla). Tuntuu, että laite pitää buutata eli käytännössä ottaa seinästä irti säännöllisesti. Jos sitä ei tee, yhteys saattaa katketa keskellä yötä. FAQ-osiosta Bedditin sivulta en löytänyt tähän muuta troppia, joten täytyykin laittaa heille erikseen kyselyä.

Epäselvästi näkyvä teksti kertoo minun yhteyden katkenneen klo 5.15.
Yön score jäi siksi aika huonoksi.

Kaiken kaikkiaan olimme molemmat laitteeseen tyytyväisiä ja koimme sen käytön hyödylliseksi. Kuten kaiken mittaamisen kanssa, itse kannatan rentoa linjaa: välillä on kiva saada faktoja mutun tueksi ja sitten taas pitää totaalitaukoa mittailusta. Kiitos ei neuroottisuudelle ja kontrolloinnille!

Data itsessään ei tietenkään mitään muuta, mutta voi auttaa tekemään omaa hyvinvointia tukevia valintoja. Jos vaikka yön aikainen leposyke on toistuvasti koholla ja uni rauhatonta, se on arvokas signaali siitä, että jokin stressaa.

Kuulen mielelläni kommentteja kokemuksista Bedditin tai muiden samantapaisten unimittarien kanssa!

9 kommenttia:

  1. Moi. Kiitos mielenkiintoisista vinkeistä. Olen juuri hankkimassa Bedditiä kun vaan keksisi, mistä.

    Luulen, että sinunkin puhelimellasi pystyy ottamaan kuvaruutukaappauksen, jolloin kuvasta tulee yhtä tarkka kuin nätölläkin. iPhone:ssa se tapahtuu painamalla yhtaikaa Home- ja Sleep-nappeja. Tallentaa hyvälaatuisena png-kuvana.

    VastaaPoista
  2. Hei!

    Bedditin voi ostaa ainakin netistä täältä: http://shop-eu.beddit.com/

    Ja kiitos teknisestä vinkistä, niitä tarvitaan. Olen ehkä terveysteknologianörtti, mutta muuten nörttiydessä on parantamisen varaa :)

    VastaaPoista
  3. Bedditin ostopaikoista on tullut muutama lisäkysely. Yllä mainitun nettisivun lisäksi laitetta myy Unikulma.

    VastaaPoista
  4. Moi
    Hankin samaisen laitteen,mutta mikään minun Applen laitteista ei löydä tuota laitetta Bluetoothilla.
    Onko muilla ollut ongelmia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sorry viive vastauksessa! Beddit.comin asiakaspalvelusta saa mun kokemuksen mukaan nopeasti vastauksen. Toivottavasti ehditkin jo saada apua tekniseen pulmaan!

      Poista
  5. Unikulmasta saa tuotetta.

    VastaaPoista
  6. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  7. Asiakaspalvelu on huono. Jos jotain ongelmia tulee laitteen kanssa, niin asiakaspalvelu kyllä lupaa selvittää asian ja antaa siitä vastauksen, mutta eivät kuitenkaan tee asian eteen mitään. Olen välillä kysellytkin, että miten homma etenee, kun ei ole kuulunut moneen kuukautee mitään, niin en ole saanut heiltä enää minkäänlaista vastausta asiaan.

    VastaaPoista
  8. Uutena laitteen käyttäjänä olen ihmetellyt käyttö ohjeen tasoa.Se kertoo laitteen asettamisesta sänkyyn,puhtaana pidosta yms mutta ei käyttöön ottamisesta ja kirjautumisessa jne. Onko ja missä pikaohjeiden lisäksi varsinaiset käyttöohjeet. Laitteeni on kertonut vain kerran yön tulokset,vaikka kertoo tiedot tallenetuiksi (minne), olen vähintäänkin ymmällä. Vaiko onko kenties niin,että laitteen kestoikä on näin lyhyt. Taidan olla tyhmä, saanko apua.

    VastaaPoista