sunnuntai 18. tammikuuta 2015

Piikkimatolla makoilua

Lojuuko kaapin perukoilla takavuosien hittijoululahja, piikkimatto? Ota hyvä ihminen se käyttöön. Olin jotenkin onnistunut unohtamaan itsekin, miten loistava apuväline rentoutumisessa ja sitä kautta nukahtamisessa matto onkaan.

Itselläni on käytössä tällainen karvalakkimalli OBH Nordicalta, matto + niskatuki. 

Se tunne, kun piikkien aiheuttava kipu väistyy ja lihakset antavat jännityksistä periksi, on huikea. Muutaman käyttökerran jälkeen iho tottuu, eikä kipua tunnu enää alussakaan.

Mitä siinä oikein tapahtuu? Mattovalmistajien mukaan piikit aktivoivat akupisteitä, mistä koituu monenlaisia hyötyjä. Verenkierto vilkastuu ihoalueella, toisaalta syke hidastuu ja sykevälin vaihtelu kasvaa eli hermosto rauhoittuu. Näin siis yhden mattovalmistajan tutkimuksen mukaan (luin aiheesta täältä).

Karlstadin yliopiston puolueeton tutkimus ei tosin havainnut juuri mitään hyötyä piikkimaton käytöstä. Sen ei todettu auttavan sen paremmin kiputiloihin kuin unettomuuteen. Kunnes tutkimusta tehdään lisää, tämäkin on jälleen kerran uskon asia. Tai pikemminkin oman kokemuksen.

Meikäläisellä piikkimatto toimii hyvin sekä lihasjännitysten lievittämisessä, jännityspäänsäryn ehkäisyssä että rentoutumisessa = nukahtamisen edistämisessä. 

Jossain vaiheessa hankintalistalla (tai eikös tämä olisi lähes retro joululahjatoive vajaan vuoden päästä!) on vähän vaativampi matto, jossa on paksummat, harvemmat ja pidemmät piikit. Sellaisia löytyy ainakin Cura Compilta (kuva alla). Kuulen mielelläni jos jollakin on kokemuksia - millainen on verrattuna pikkupiikkisiin malleihin!


lauantai 10. tammikuuta 2015

Saitko Bedditin joululahjaksi?

Aika moni taisi saada  ja pääsee nyt mittailemaan kännykkäsovelluksia tarkemmin, miten Höyhensaariseikkailut sujuvat. Kuka olisi voinut muutama vuosi sitten kuvitella, että näin tarkan datan saaminen on mahdollista melkeinpä kenelle tahansa? Kehitys kehittyy, ja nyt unenlaadun mittaus onnistuu kotioloissa laboratorion sijaan, ei vaadi ison tai edes pienen välineen pukemista ja kustantaa vain laadukkaan kahvinkeittimen verran.

Itse sain Bedditiltä oman kappaleeni jo pari kuukautta sitten, ja se on sittemmin ollut intensiivisessä vuorokäytössä itselläni ja lähipiirin jäsenellä.

Kahden hengen epätieteellisen empiirisen kokeemme lisäksi "sala"kuuntelin hieman Bedditin ständillä Biohacker Summitissa, millaisia kokemuksia ja kysymyksiä ihmisillä laitteesta on. Näiden pohjalta kerron tässä postauksessa tärkeimmät havaintoni. Pahoittelen kuvien lievää epätarkkuutta, pädin kamera ei vain pystynyt parempaan.

Unen laadusta saa välittömän palautteen. Eilen aamulla oli mukava herätä näihin lukemiin.

Ensin muutama sana laitteen toimintalogiikasta: Beddit sisältää hieman tulitikkuaskia isomman ja litteämmän anturin, johon kuuluu patjan alle sujautettava nauha. Se on täysin huomaamaton, eli edes herneherkkä prinsessa ei tästä häiriinny. Anturin pistokkeen pitää olla kiinni seinässä käytön aikana. Lisäksi kännykkään pitää ladata Bedditin sovellus, jonka on niin ikään oltava päällä yön ajan.

Laitteiden yhteys vaatii Bluetoothia, jota onneksi voi käyttää myös älypuhelimen ollessa lentokonetilassa (jota muuten suosittelen kaikille yön ajaksi!). Jotkut kokevat Bluetoothinkin säteilyn häiritsevän untaan, jolloin tämä laite ei heille sovellu. Käsittääkseni tuo säteily on kuitenkin vähäistä verrattuna esimerkiksi oman tai kerrostalonaapurien langattomien verkkojen säteilyyn.

Nauha sijoitetaan patjan alle, vaikka tässä se näkyy patjan päällä. Kuva: Beddit

Nukkumaan mennessä sovellus täytyy muistaa laittaa päälle. Samalla voi halutessa ajastaa älykkään herätyskellon, joka havahduttaa aamulla mahdollisimman kevyessä univaiheessa, puolen tunnin aikahaarukan sisällä. Tämä vähentää tokkuraisuutta  hiukan vähemmän unta on pienempi paha kuin herätys kesken syklin syvänteen.

Harmaa palkki kuvaa syvää unta. Sinne humpsahtaa nopeimmin ja syvimmälle ensimmäisessä unisyklissä.
Loppuyö on jo kevyempää menoa. 

Verrattuna (puoli-)ilmaisiin appeihin Bedditin anturi tuottaa huomattavasti monipuolisempaa dataa, koska se on suunniteltu juuri tähän tarkoitukseen. Toisin kuin älylaitteet. Unen syvyyttä kuvaavan käyrän lisäksi Beddit listaa erikseen unen määrän sekä sydämen sykkeen ja hengitystempon vaihtelut. Jälkimmäisiähän ei oikein pysty itse arvioimaan.

Hyvän yön saldo.

Lisäksi Beddit raportoi kuorsaamiset. Totuudenmukaiselta tuntuivat nuo havainnot: toinen testaaja sairastaa uniapneaa johon liittyy kuorsaamista, ja se näkyi myös Bedditin palautteessa.

Ainoa kokemamme miinuspuoli oli anturin ja sovelluksen yhteyden katkeaminen aina välillä. Silloin tulos ei pidä paikkaansa, ja näyttää esimerkiksi tämänaamuiselta raportiltani (kuva alla). Tuntuu, että laite pitää buutata eli käytännössä ottaa seinästä irti säännöllisesti. Jos sitä ei tee, yhteys saattaa katketa keskellä yötä. FAQ-osiosta Bedditin sivulta en löytänyt tähän muuta troppia, joten täytyykin laittaa heille erikseen kyselyä.

Epäselvästi näkyvä teksti kertoo minun yhteyden katkenneen klo 5.15.
Yön score jäi siksi aika huonoksi.

Kaiken kaikkiaan olimme molemmat laitteeseen tyytyväisiä ja koimme sen käytön hyödylliseksi. Kuten kaiken mittaamisen kanssa, itse kannatan rentoa linjaa: välillä on kiva saada faktoja mutun tueksi ja sitten taas pitää totaalitaukoa mittailusta. Kiitos ei neuroottisuudelle ja kontrolloinnille!

Data itsessään ei tietenkään mitään muuta, mutta voi auttaa tekemään omaa hyvinvointia tukevia valintoja. Jos vaikka yön aikainen leposyke on toistuvasti koholla ja uni rauhatonta, se on arvokas signaali siitä, että jokin stressaa.

Kuulen mielelläni kommentteja kokemuksista Bedditin tai muiden samantapaisten unimittarien kanssa!