lauantai 27. joulukuuta 2014

Rentoutusmenetelmät: suosikkityökaluni, olkaa hyvä!

Ah, joululoma! Kunnon lepoa ja rentoutumista piiiitkästä aikaa. Toivottavasti sinäkin olet päässyt jo vauhtiin akkujen lataamisessa ensi vuotta varten.

Keskuspuiston taikaa 27.12.2014.

Pienen joulutauon jälkeen Nukahtamo jatkaa rennosti, ihan kirjaimellisesti. Luvassa on rentoutumistekniikoita käsittelevä toivepostaus, jossa kerron muutamasta suosimastani sovelluksesta, audiosta ja kirjasta. Teen toki paljon harjoituksia ihan luomustikin eli ilman apuvälineitä. Näitä kokeilemalla jokainen voi kuitenkin saada juonesta kiinni vaikkei olisikaan erityistä meditaatio- tai joogataustaa.

Alkuun muutama sananen siitä, mitä rentoutuminen (yhtä lailla kuin nukahtaminen) aina edellyttää: hellittämistä. Rentoutumista ei voi tehdä, se tapahtuu. Rentoutumista ei voi käskeä paikalle, mutta sen voi kutsua kylään. Siksipä en voi luvata "toimivia", "tehokkaita" tai "varmoja" kikkoja rentoutumiseen. Mutta tiedän aika monta apuvälinettä, jotka houkuttelevat rentouden kylään niin viehättävästi, että sen on vaikea vastustaa :)

Tässä VIISI all-time suosikkiani:

1) Kristin Neff: Self-Compassion -harjoituskokonaisuus
Sopii erityisen hyvin, jos mielessä pyörivät huolet estävät relaamasta. 

Vuosi sitten haastattelin Aleksi Litovaaraa mindfulnessista, ja hän mainitsi myötätuntoharjoituksen tärkeyden itselleen. Aloin selvittää mistä on kysymys, ja löysin jonkin mutkan kautta amerikkalaisen professorin Kristin Neffin harjoituskokonaisuuden. Suosittelen lämpimästi ihan kaikille, elämänlaatua lisäämään erityisesti haastavissa elämänvaiheissa. Saatavilla iTunesista, nettisivulla kuunneltavissa valittuja paloja.

2) Mindfulness bell -sovellus
Miellyttävä muistutus siitä, että pitkin päivää kannattaa palauttaa itsensä siihen hetkeen jossa on.

Sointumaljan kumahdus herättää sinut haluamasi väliajoin pysähtymään, hengittämään syvään tai vaikkapa tekemään lyhyen meditaatioharjoituksen. Avokonttorissa voi aiheuttaa hilpeyttä tai kummastusta (sori työkaverit!).

3) Oiva-hyvinvointiohjelma
Runsas valikoima pieniä tiedonjyväsiä ja harjoituksia kuunneltavassa muodossa - suomeksi ja vieläpä ilmaiseksi.

VTT:n ja Jyväskylän yliopiston kehittämä työkalupakki on nimensä mukaisesti oiva apu arjen onnellisuuden lisäämiseen. Mukana myös tietoisuus- ja rentoutusharjoituksia. Uskon, että oma äidinkieli kulkee aina lyhintä reittiä alitajuntaan, ja siksi olenkin jäänyt kaipaamaan hyviä suomenkielisiä sovelluksia. Oivan kohdalla on sama haaste kuin muilla kokeilemillani kotimaisilla: audion laatu on varsin huono ja spiikkerit eivät kovin ammattimaisia :( Harmi, koska sisältö on ensiluokkaista.

4) Titti Holmerin Onnellinen nyt -kirja
Varsinainen harjoitusten aarrearkku tilanteeseen kuin tilanteeseen. Jos olet jumissa etkä tiedä miten päästä eteenpäin.

Kyseessä ei ole mikään rentoutumisopus, oikeastaan päinvastoin: esimerkkien kautta käsitellään monenlaisia hyvinkin vaikeita elämäntilanteita ja miten niistä voisi päästä kuivemmalle maalle. Kirja haastaa pohtimaan syitä, jotka ovat onnellisuutta vähentävien ongelmien kuten unihäiriöiden taustalla.

5) Headspace -meditaatiosovellus
Portaittain etenevä, mindfulnessiin pohjautuva ohjelma lähtee perusasioista mutta sopii kokeneemmallekin meditoijalle. 

Tämä onkin uusin tuttavuuteni, joka on ollut pääasiallinen meditaatio- ja rentoutumiskaverini parisen kuukautta. Kun samalla viikolla useampi arvostamani henkilö hehkutti somessa Headspacea, pakkohan minunkin oli kokeilla. Ja kyllä se on hyvä! Kun vain ensin pääsee yli vetäjän vahvasta Bristol-aksentista... (nyt viimeistään käy selväksi, että olen aika nirso kuuntelija). Ensimmäiset 10 päivää voi harjoitella ilmaiseksi. Kun on suorittanut kuukauden "peruskurssin", pääsee kiinni täsmäharjoituksiin, jotka on räätälöity esimerkiksi stressaaviin tilanteisiin tai unettomuuteen.
Plussaa lempeän pelillisestä ulottuvuudesta, joka motivoi pitämään harjoituksen säännöllisenä sekä hyvästä käyttöliittymästä ja firman kantamasta yhteiskuntavastuusta.

Tässä ne tulivat, viisi suosikkia. Ehkäpä hyödynnät loman vapaahetket, kokeilet näistä jotain ja ujutat sen arkeasi ilostuttamaan ensi vuonna...

Hyvää loppuvuotta!
Mummilan metsä on talviunilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti