tiistai 25. marraskuuta 2014

Kuinka suorittaa unensa pilalle

Nyt tuli luettua todella viisaita sanoa Hidasta elämää -blogin puolella. Petri Hiissa sanoittaa kirjoituksessaan loistavasti, miten unensa voi pilata hyväunisuutta suorittamalla.

Olen toki sitä mieltä, että tieto nukahtamiseen ja unenlaatuun vaikuttavista asioista on kullanarvoista. Muutenhan ei Nukahtamoakaan olisi olemassa. Kaikki asiantuntijat, joiden kanssa olen keskustellut, toistavat, että monella univaikeuksista kärsivällä on oikeastaan ongelmana unen priorisointi. Ei esimerkiksi osata tai malteta noudattaa säännöllistä unirytmiä tai sulkea päätelaitteita ajoissa illalla.

Kuva Stuart B

Mutta. Siinä vaiheessa kun perusasiat on tiedossa ja käytössä, niiden noudattamisesta voi tulla osa ongelmaa tai jopa sen aiheuttaja. Kun tietää, miten pitäisi toimia, voi iskeä stressi jos jonain iltana tätä Master Plania ei ole mahdollista noudattaa. Toisaalta jos tekee kaikki toimenpiteet millintarkasti - koska tänä yönä on pakko saada nukuttua, muuten en selviä huomisen vaativista tehtävistä - riskinä on, että alkaa puristaa rattia. Ja sehän tiedetään, miten hyvin uni silloin tulee silmään.

Kun aloin kirjoittaa Nukahtamon juttuja ja aiempaa systemaattisemmin kokeilla eri vinkkejä ja toimintatapoja, pohdin seuraako siitä väistämättä nukkumisen suorittaminen. Toistaiseksi aihepiirin käsittely on onneksi lähinnä innostunut eikä ole sotkenut unikuvioita. Yritän olla tarkkana sen suhteen, tuntuuko joku kikka lisävään suorittamista ja kontrollintarvetta. Silloin joko luovun siitä tai yritän ottaa rennomman asenteen.

Kuva Benjamin Watson

Kuten Petri Hiissa kirjoittaa: "Muista, että elämä toteutuu harvoin sellaisena kuin ajattelet sen toteutuvan. Päässäni pyörinyt yön pitkä elokuva ei toteutunut sellaisena kuin kuorensa mukana sängyssä pyörivät aivoni sen käsikirjoittivat. [Seuraavan päivän] tapaaminen meni nimittäin hyvin siitä huolimatta, että olin nukkunut alle pari tuntia. Opinpa taas luottamaan, että elämä kantaa."

Samaisen läksyn olen saanut minäkin eteeni kerta toisensa jälkeen. Kun vaan muistaisi sen silloin keskellä yötä!

Petrin kirjoittama tarina löytyy täältä. Suosittelen.




sunnuntai 23. marraskuuta 2014

Tervetuloa iltateelle

...tai tarkemmin sanottuna haudukkeelle. Koska en ole kahvi-ihminen, enkä koskaan varsinaisesti rakastunut minkään väriseen teehenkään, iloitsen yhä kasvavasta haudukevalikoimasta. Kofeiinivapaita kuumia juomia voi huoletta hörppiä myös ilta-aikaan. Kupillinen iltapalalla lämmittää ja rentouttaa tunnetusti.

Keski-Euroopassa erilaiset tisanet eli yrttihaudukkeet ovat olleet markettien hyllyllä yhtä vahvasti edustettuina kuin liptonit ja twiningsit. Vielä kymmenisen vuotta sitten suomalaisesta lähikaupasta löytyi perusteepussien lisäksi lähinnä vanilja-aromilla maustettua mustaa teetä sekä kamomillahauduketta. Nyt Siwassakin on jo montaa sorttia! 

Tässä oma tämänhetkinen iltajuomavalikoimani, josta osa on kaappini vakiokamaa ja loput olen saanut tuotelahjoina.


Suosikkimauistani mukana on muun muassa vaniljaa, kaakaota, lempeää chiliä, kanelia ja kardemummaa. Rentouttavaan juomaan kuuluu ehdottomasti pieni makeus esimerkiksi stevian tai lakritsinjuuren muodossa. Rauhoittavat ja tasapainottavat ainesosat ovat myös tärkeitä. Kamomillaa löytyy Yogi Tean Bedtime-haudukkeesta sekä Pukkan Night time -juomasta, jossa on myös laventelia. Four Sigma Foodsin kaakaoisen XOCO-shotin tasapainnotava vaikutus tulee reishi-sienestä.


Aika ajoin harrastan myös irtoteetä, jota hauduttelen maustetuista rooibuksen lehdistä. Suosimissani vahvoissa yrtti/mauste-cocktaileissa maku ei kuitenkaan ole oleellisesti huonompi karvalakkiversiona eli valmiiksi pussitettuna, ainakaan meikäläisen suutuntumalla.

Yrttijuomien tuoteselostetta tutkiessa aloin muuten kuulla mielessäni Silkkitie-dokumenttisarjan tunnarin (muistatteko vielä, te jotka kasvoitte 80-luvulla kahden Yle-kanavan väliä "surffaten"?). Aivan uskomaton kattaus eri maiden ja maanosien aarteita, kun katsoo vaikka Higher Livingin Sweet Chilli -juoman kylkeä! Mausteethan laittoivat aikanaan maailmankaupan käyntiin. Vaikka olen lähiruoan vankkumaton kannattaja, mausteissa jos jossain on pakko tehdä poikkeus. Millaista olisi elämä ilman kanelintuoksua, vaniljan makua ja chilin potkua? Ei elämää laisinkaan, jos minulta kysytään :)

keskiviikko 19. marraskuuta 2014

Helmiä Slushista

Aivan huikean tapahtuman oli Slush-konferenssitiimi laittanut pystyyn taas tänä vuonna. Kyseessä on siis yksi maailman suurimmista teknologia- ja kasvuyritystapahtumista, täällä omassa pääkaupungissamme.

Oikeastaan kuvauksen pitäisi mielestäni olla enemmänkin terveysalan yritysten tapahtuma, koska Health track oli isoin yksittäinen sektori tänäkin vuonna. Koska tapahtuma on kasvanut aivan massiiviseksi, poimin marjat mättähältä ja keskityin vain näihin terveysinnovaatioihin. Paljon mielenkiintoista myös Nukahtamon näkökulmasta! Kokoan alle muutaman tärpin.

Nämä eivät ole Google-älylasit, vaan kätevä kirkasvalo!

Enwake iskee kyllä kultasuoneen täällä kaamoslandiassa. Sinivaloa vienosti heijastavat lasit häikäisevät silmiä huomattavasti kirkasvalolamppua vähemmän, mutta toimivat  hollantilaisedustajiensa mukaan yhtä tehokkaasti. Lisäksi ne ovat superkevyet ja sujahtavat helposti mukaan vaikka matkalle jetlagin vastamyrkyksi. Lasit synkkautuvat tietysti älyrannekkeen tai muun hyvinvointisovelluksen kanssa. Ainoa miinus: tuote on vasta protovaiheessa. Toivottavasti pian markkinoilla!



Unimittarien puolelta löysin kaksi jännittävää ja vieläpä kotimaista vaihtoehtoa: Beddit- ja Emfit-anturit. Beddit on tulossa minulle testiin ihan lähipäivinä, joten siitä lisää myöhemmin omassa postauksessa. Emfitin teknologian osalta oli todella mielenkiintoista kuulla eri sovelluksista, muun muassa vanhustenhoivassa. Kun anturi on toiminnassa vanhuksen patjan alla, se rekisteröi ja tarvittaessa hälyttää jos vanhus ei illalla tule sänkyyn, ei palaa yöllisen sängystä poistumisen jälkeen tai ei nouse aamulla. Toki Emfitillä on ihan tavallisen, unen laadustaan kiinnostuneen kuluttajan tarpeisiinkin unimittari. Se monitoroi muun muassa hengitystä, sykettä ja sykeväliä - eikä vaadi minkäänlaista ilta- tai aamurutiinia koska monitori on aina päällä ja aktivoituu kun sänkyyn saavutaan. Ja analyysi tulee kuulemma aamulla suoraan sähköpostiin. Kätevää!

Simon kanssa smuutilla.

Ei päivää ilman aamiaissmuutia meikäläisellä. Tänään pääsin vihdoin maistamaan suomalaista Ambronitea, joka on valloittamassa maailmaa ravintopitoisuuksiltaan optimoidulla vihrepirtelöjauheella. Vegaaninen, gluteeniton, lisäaineeton terveyspommi oli miellyttävän makuista ja täyttävää, kävin nyysimässä maistiaisia pariinkin kertaan. Viherjuomaneitsyillä voi olla hieman totuttelemista makuun, mutta tuote onkin selvästi kohdennettu superfoodien suurkuluttajille. Firma onnistui saamaan viime kesänä ennätyssuuren joukkorahoituksen, minkä turvin tuotanto käynnistyi ja eka satsi katosi lähinä amerikkalaisten suihin. Tätä eksklusiivista tuotetta ei löydy kaupan hyllyltä, mutta nettikaupasta voi tehdä tilauksen seuraavaa, helmikuussa valmistuvaa erää varten.

Checkmylevel in action.


Ammattiurheilijat sekä tavoitteellisesti treenaavat (niin kuin nykyään trendikkäästi sanotaan) ovat kiinnostuneita palautumisesta - tai ainakin heidän pitäisi olla. Palautumiseen kuuluu tietysti olennaisesti uni ja lepo. Suomalainen hermoston palautumista mittaava uusi laite on Checkmylevel, joka on tilattavissa 199 dollarin hintaan Indygogo-joukkorahoituspalvelun kautta. Sitä hyödyntää muun muassa mainio fitness/crossfitmimmi Eveliina Tistelgren, jota kävinkin halaamassa (kuten kuvasta näkyy, olemme molemmat aika vauhdikkaita).



Hän kertoi, että hermoston ylirasitusta ei huomaa samalla lailla kuin lihasten väsymystä, ja sen vuoksi voi olla vaikea tajuta (tai myöntää), että kroppa tarvitsisi höykytyksen sijaan lepoa. Vaikka minä en kuulu näihin "tavoitteellisesti" eli jumalattoman kovaa treenaaviin, hermoston status kiinnostaa kovasti. Erityisherkkänä reagoin helposti kaikenlaisiin ärsykkeisiin ja ylikuormitus näkyy nimenomaan hermoston ylivireessä.

Mistä puheen ollen - voiko tällaisen päivän jälkeen saada ikinä unta?? Aivan mahtavia ihmisiä ja innovaatioita sain taas tavata tänään. Masentavien talousuutisten ohella on myös rinnakkainen totuus, onneksi.

tiistai 11. marraskuuta 2014

David Wolfen kanssa isänpäivän vietossa

Menopaussi valvottaa tunnetusti, mutta superfoodguru David Wolfella on siihen hoitokeino. Kuten vähän kaikkeen muuhunkin; tällä puhtaan, kasvisvoittoisen ruokavalion sekä vaihtoehtohoitojen puolestapuhujalla on paitsi valtavasti tietoa ja näkemystä myöskin sana hallussaan aitoon jenkkityyliin.

Puoli kiloa päivässä, tiedetään! Wolfen mukaan näiden ravinteet jäävät kuitenkin usein imeytymättä. Kuva: Marc Roberts

Wolfen Euroopan-kiertue koukkasi sunnuntaina Helsingin kautta (kiitos Raakapuodille järjestelyistä!). David Wolfella on monesta asiasta varsin radikaaleja näkemyksiä, erityisesti vastakkainasettelu perinteisen ja vaihtoehtoisen lääketieteen välillä tuntuu olevan hyvin vahvoilla hänen ajattelussaan. Sieltä voi sitten kukin poimia sen, mikä omasta mielestä hyvältä tuntuu. Itse arvostin sitä, että valituissa aiheissa mentiin varsin syvälle kemiallisia kaavoja myöten, kuitenkin niin ymmärrettävällä ja viihdyttävällä tyylillä, että blondikin pysyi kärryillä.

Uniasioista ei puhuttu kovinkaan paljoa. Nukahtamon hattu päässäni poimin kuitenkin seminaarista muutaman mielenkiintoisen pointin, jotka vaikuttavat joko nukkumiseen ja/tai vireystason tasapainottamiseen. Tulkintani ovat täysin omiani, joten niihin kannattaa suhtautua varauksella, ei faktoina :)

1) Värikkäät kasvikset pelastavat terveytesi. Tarkemmin sanottuna antioksidanttirikkaat pigmentit. Kannattaa syödä monipuolisesti kaikkia värejä - luonnon huikein ja harvinaisin taidonnäyte on sininen pigmentti, jonka kemiallinen kaava on moninkertaisesti kompleksisempi kuin vaikkapa keltaisen. Sinistä löytyy tietysti villimustikasta! Huippuarvosanat terveellisyydestään saa myös violetti punajuuri.
David Wolfen kirja aiheesta, The Color Cure, ilmestyy keväällä 2015. Suomeksi väreistä voi lueskella vaikkapa Elämäntavat-blogin postauksesta.

Siunattu sininen? Kuva: Daniel Kulinski

2) Öljyä, pureskele, kuumenna. Edellä mainitut arvokkaat ainesosat eivät valitettavasti juurikaan imeydy, jos ne joutuvat ruoansulatuselimistöön liian isoina paloina ja ilman rasvaa. Esimerkiksi tomaatin punainen lykopeeni on rasvaliukoinen ja jää yli 95-prosenttisesti imeytymättä, jos tomaatti syödään sellaisenaan. Paras tapa nauttia kasvikset onkin smuutin muodossa ja öljyn, avokadon tai muun rasvan höystämänä. Imeytymistä voi vielä tehostaa lämmittämällä ruokaa hieman ruumiinlämpöä kuumemmaksi. Eli jes, suosikkini kasvissosekeitto on parasta mahdollista ravintoa!

3) Syö suklaata. Ei yllätä, että raakasuklaan lähettiläänäkin profiloitunut Wolfe hehkutti kaakaon terveysvaikutuksia. Kuulemma maailman pitkäikäisimpien ihmisten ruokavalioiden yhteinen nimittäjä on, että he ovat syöneet paljon suklaata. En tiedä oliko tämä vitsi vai fakta ravitsemustieteen maisterin tutkimusdatasta :) Niin tai näin, minua itseäni ei tästä tarvitse vakuuttaa, sillä kaakao eri muodoissaan on merkittävä osa omaa ruokavaliota rasvan, kivennäisaineiden ja antioksidanttien lähteenä. Ja tässä maailmassa olisi yksi järjissään säilynyt äiti vähemmän, jos suklaata ei olisi pikkulapsiajan valvomisissa ollut saatavilla.

Ja sitten se menopaussi (+ andropaussi). Kuumat aallot kiusaavat (myös) yöaikaan... Unettomuus vaivaa muuten vaan... Voin kuvitella, että se on täyttä helvettiä, ja edessä meikäläiselläkin sitten joskus. David Wolfe puhui paljon progesteronista eli keltarauhashormonista, jonka taso elimistössä pysyy normaalioloissa stabiilina toisin kuin heilahtelevaiset estrogeeni ja testosteroni. Kuumat aallot johtuvat estrogenin ja progesteronin suhteen epätasapainosta ja siksi Wolfe suositteli vaihdevuosioireisiin (lukuisten lääkinnällisten yrttien ohella) hoidoksi progesteronivoidetta. Sitä levitetään pieniä määriä paikallisesti. Hän suosittaa samaa hormonia myös vanhemmille miehille, jotka ovat huolissaan ikääntymisen vaikutuksista terveyteensä: Wolfen mielipide on, että naiset elävät miehiä pidempään tämän hormonin vuoksi. Disclaimerina todettakoon, että kaikkien kannattaa toki käydä mittauttamassa hormonitasapainonsa ennen kuin ryhtyy itseään lääkitsemään.

Edit 10.1.2015: Kyselin progesteronivoiteiden perään ja ainakin Ruotsista löytyy:

Kumpi meistä näyttää enemmän siltä, että on valvonut edellisen illan salsabileissä?
Minä taidan - johtuneeko siitä että minun pirskeissäni ei ollut raakasuklaatarjoilua, toisin kuin Davidin iltamissa...