sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Unta palloon lääkäri Vilho Aholan teesein

Olin maanantaina mukana Simply Health Talks -hyväntekeväisyystapahtumassa, jossa seitsemän alansa timanttisinta asiantuntijaa piti napakan inspiraatioluennon meille kuulijoille. Saimme monenlaisia näkemyksiä henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin teemoista, ja pulittamamme korvaus meni Lastensairaalan rakennushankkeelle. Loistopaketti, kiitos Kristian Ekström ja puhujat! Sydäntä lämmittää aina, kun joku pelkän taivastelun lisäksi tarttuu toimeen.

Nukahtamo-hattu päässä kuuntelin tarkimmalla korvalla lääkäri Vilho Aholan esitystä "Unta palloon". Hyviä muistutuksia ja uusiakin pointteja, joista omat poimintani ohessa.

Jätän suosiolla väliin ne ajatukset, joilla Ahola herätteli niitä, jotka pitävät unta pienimpänä prioriteettina ja tinkivät siitä tilaa muulle elämälle... Kuvittelisin, että näille sivuille päätyvät sellaiset lukijat, jotka pikemminkin toivovat lisää unta kuin tuskailevat, onko ihmisen muka ihan pakko nukkua. (Vai olenko väärässä?) Siltä varalta mainittakoon edes, että Aholan mukaan riittävä uni boostaa arkijaksamisen lisäksi myös äärimmäisiä urheilusuorituksia. Hän kertoi kokeesta, jossa huippu-urheilijoita laitettiin nukkumaan yhdeksän tuntia yössä. Tulokset paranivat siihen malliin, että se oli verrattavissa dopingiin.

Jännä aspekti univaikeuksiin ja niiden kietoutumiseen osaksi kokonaishyvinvointia liittyy mielestäni elimistömme rytmisyyteen, josta Aholakin puhui. On mielestäni jotenkin mystistä, että moni kehon toiminnoista noudattaa tietyn pituista kiertoa. Esimerkiksi kuukautisrytmi naisilla tai vuorokausirytmi, joka tutkimusten mukaan ajastuu hieman yli 24-tuntiseksi, jos mitään valoärsykkeitä ei anneta. Tämä kertoo hyvin siitä, että olemme osa ekosysteemiämme luontoa, jossa kaikki tapahtuu sykleissä ja rytmeissä.

Vuorokausirytmiimme vaikuttaa Aholan mukaan erityisesti valon määrä ja laatu. Hänen mielestään valoon pitäisi suhtautua kuin lääkkeseen, ja annostella sitä sen mukaisesti.


Tämä valaisin on kuin suoraan Höyhensaarilta! Kuva: VITA

Esi-isämme sattuivat jostain syystä asettumaan tältä(kin) kannalta todella haastaviin elinolosuhteisiin, eli luonto ei todellakaan auta meitä säilyttämään säännöllistä vuorokausirytmiä vuoden ympäri. Onneksi valolle altistumista on helppo säätää muilla konstein. Aholan vinkit olivat yksinkertaisuudessaan seuraavat:

  • Kaamosaikaan ei kannata luukuttaa täyttä valaistusta iltakymppiin asti. Sen sijaan kannattaa himmentää ajoissa, tunti pari ennen nukkumaanmenoa.
  • Aamulla heti päälle kirkasvalolamppu, jossa vähintään 10 000 luxia. 

Näistä kannattaa aloittaa ihan ensimmäisenä, jos uniongelmia ilmenee. Itsellä on nuo illat jo aika lailla oppikirjan mukaisia, mutta kirkasvalolla kikkailun olen varmaankin aina aloittanut ihan liian myöhään sydäntalvella: vasta kun olen huomannut, että meinaan uuvahtaaa kaamoksen pimeimmässä vaiheessa. 

Toinen rytmiin liittyvä asia, josta tuli hyvä muistutus on syklien vaikutus nukahtamiseen. Meillä on jatkuvasti, yötä päivää, päällä noin 90 minuutin pituinen syklikierto, jonka mukaan vireystilamme vaihtelee. Olemme siis alttiimpia nukahtamaan tietyssä kohdin sykliä. Aholan sanoin, "jos et hypännyt Nukkumatin bussiin kun se pysähtyi kohdallasi, joudut odottamaan seuraavaa vuoroa". Mikäli iltapesulle ryhtyy vasta siinä kohdin kun bussi on jo pysäkillä, vuoro jää kyllä välistä. Tuloksena on turhaa kieriskelyä sängyssä unta odotellen.

Siispä kannattaa tehdä sopivat matkavalmistelut ajoissa ja olla ajoissa paikalla, kun pikavuoro Höyhensaarille saapuu. Pesenpä tänään hampaat vähän normaalia aikaisemmin, ihan kaiken varalta :) Hyviä unia!

Vilho Aholan esityksen slidet löytyvät kokonaisuudessaan Slidesharesta.

P.S. Jos olet kätevä käsistäsi ja haluat itse valmistaa höyhenvalaisimen itse, siihenkin löytyi ohje:





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti