maanantai 13. lokakuuta 2014

Nirsk narsk – ensiapua hampaiden narskutteluun

Tuntuuko tutulta? Kuva: Andras Pfaff
En tiedä kumpi on pahempaa: elää (=nukkua) narskuttelijan kanssa vai heräillä itse aamuisin leukapielien jomotukseen. Molemmista on kokemusta, valitettavasti.

Ennen kuin saan haastateltua tikkaremmini hammaslääkäriä tarkemmin yöllisten purentahäiriöiden yleisyydestä, syistä ja hoitokeinoista, haluan pistää heti jakoon hyvät ensiapuvinkit. Käytin taas nimittäin vapaalauantain uuden oppimiseen, ja nyt oli kysessä jännittyneiden purentalihasten vapauttaminen. Kuulostaako taivaalliselta? No sitä se oli!

Kurssin ohjaaja, Method Putkisto Pilates -opettaja Meera Holopainen kävi ensin läpi tunnepuolen asioita, joita purentahäiriöihin yleensä liittyy. (Ongelma voi olla ihan fysiologinenkin, mutta palataan tähän hammaslääkärin haastattelussa.) Jäljet johtavat tietysti sylttytehtaalle, eli ikäväksi koettujen tunteiden – viha, häpeä, suru – panttaamiseen. Kun emme uskalla sanoa tai huutaa kiukkua ääneen, se varastoituu luontevasti juuri tänne äänielinten alueelle.

Paras hoitokeino on siis luonnollisesti sen työstäminen, mitä oireiden taustalta löytyy. Monella narskuttelu tai hampaiden yhteen pureminen on kausittaista ja liittyy stressaaviin elämänvaiheisiin. Itse kuulun tähän ryhmään.

Jäystämisestä aiheutuu monenlaista seurausta: päänsärkyä, migreeniä, ylävartalon kipua, hampaiden lohkeilua tai jopa murtumista. Jos yhtään epäilyttää, mitä ne leukaperät öisin puuhaavat, kannattaa kysyä hammaslääkäriltä onko narskuttelusta merkkejä.

Mutta miten asiaa voisi helpottaa, ihan saman tien?

Avainsana on rentouttaminen. Kurssilla teimme ensin rentoutusharjoituksen, jossa käytiin ajatuksella läpi koko pään ja kaulan alue. Teimme myöskin kevyen itsehieronnan tälle alueelle, mikä oli yllättävän tehokasta. Mutta se oikeasti hurja temppu oli poskilihaksen hieronta suun sisältäpäin. "Huh, mitä perunapeltoa!" kuului kurssilaisten suusta. Kuvaan siis tämän harjoituksen vähän tarkemmin.

Hanska käteen ja menoksi! Kyllä vaan :)
  • Ihan ensimmäiseksi kertakäyttöinen, ohut muovihanska käteen. Itse hieroin oikealla kädellä vasemman posken ja päinvastoin, eli vaihdoin kättä välissä. 
  • Aseta sormet posken ulkopuolelle ja peukalo suun sisälle, ja käy pienin hierovin liikkein läpi koko poski muutamaan kertaan. Kun löydät kipeän kohdan, purista sitä kevyesti peukalon ja sormien välissä, kunnes kipu hälvenee. Voit myös kokeilla niin, että pidät peukalon paikallaan ja hierot poskilihasta sormilla posken ulkopuolelta.
  • Sitten liu'uta peukaloa pitkin alahampaita nieluun asti. Nielun sivulla tunnet ylöspäin kaartuvan luun - hiero sitä varovaisesti. Ihan järkyttävän kipeä! Ainakin meikäläisellä.
  • Ennen kuin vaihdat puolta, tunnustele onko hierottu puoli yhtään erilainen. Minulla tuntui siltä kuin leuka olisi aivan vinossa, niin paljon kierämmällä käsittelemätön puoli oli.
  • Lopuksi sivele lempeästi molempia poskia ja fiilistele vaikutuksia.
Tämä voimakas harjoitus on hyvä tehdä kerran tai kaksi viikossa. Venyttelyjä ja rentouttamista kannattaa harjoittaa päivittäin. Välillä kannattaa käydä intialaisessa päähieronnassa tai voice massagessa. Ammattilainen voi käsitellä vielä vähän tehokkaammin kuin itse osaa ja uskaltaa.

Purentalihasten rentouttaminen ei ehkä poista varsinaista ongelmaa, mutta ainakin se helpottaa oireita. Nyt jäänkin innolla odottamaan, onko leukaperissä aamulla rennompi fiilis!

Ahh...parempi! Kuva: Andras Pfaff

1 kommentti:

  1. Kiitos! Tekipä kipeetä mutta varmaan auttaa ��. T. Pureksija

    VastaaPoista