keskiviikko 29. lokakuuta 2014

Magnesiumöljyt unettomille ja urheilijoille

On todella ikävä yllätys herätä keskellä yötä lihasten kramppaamiseen! Olen onneksi löytänyt ongelmaan ratkaisun, joka toimii lähes satavarmasti (kunhan sen vaan muistaa ennen nukkumaanmenoa...).

Timanttista tavaraa tuo magnesiumkide. Kuva: Paul's lab
Kyseessä on öljymuotoinen ulkoisesti käytettävä magnesiumkloridi, joka hierotaan iholle kramppialttiille alueille. Öljyä suositellaan seuraaviin vaivoihin, jotka kaikki voivat häiritä unta mitä suurimmassa määrin: lihas- ja nivelkipu, särky, levottomat jalat, "suonenvedot" eli lihaskrampit. Magnesium on myös tärkeä hermoston tasapainottaja, ja vaikuttaa rentoutumiseen ja sitä kautta unensaantiin.

Olen öljyn myötä lähes kokonaan luopunut  suun kautta nautittavista magnesiumtableteista niiden suolistoa ärsyttävän ominaisuuden vuoksi. Toinen syy on, että on ollut todella vaikea löytää luotettavaa tietoa siitä, missä muodossa sen magnesiumin pitäisi olla, jotta imeytyminen suolistossa toimisi. Joskus kahlasin läpi yhden sun toisen tuotesivun ja keskustelupalstan, mutta näkemykset tuntuivat olevan hyvin ristiriitaisia.

Näillä minä läträän.
Öljymuotoisesta magnesiumista minulla on (tärkeimpänä) kokemusperäistä tietoa, eli vaikutus on ainakin meikäläisellä toivotunlainen. Ennen kuin ostin ensimmäisen putelini tuoksutonta Lootuskaupan öljyä, kuulustelin kyllä verkkokauppaa pitävältä Emililtä, toimiiko tuo todella. Hän vakuutti, että ulkoisesti käytettävä magnesiumkloridi imeytyy paremmin kuin sisäisesti käytettvät magnesiumvalmisteet. Magnesiumkloridi on käytössä esimerkiksi joissain sairaaloissa Englannissa.

Sain hiljattain testiin Nordic Health Sprayn Uni Magnesium -öljysuihkeen. Se tuoksuu miedolle yrttisekoitukselle, josta tulee mieleen äidin liinavaatekaappi (se on täynnä ihania pieniä kangaspusseja, joissa on kuivattua laventelia). Öljyä suositellaan levitettäväksi iltaisin paitsi jalkoihin myös hartioille aromaterapeuttisen vaikutuksen saamiseksi. Tuotteidensa imeytymisestä yritys esittää useita tutkimustuloksia.

Kärsittyäni öisistä jalka- ja pohjekrampeista yläasteikäisestä lähtien olen aika iloinen, että ongelmaan on löytynyt ratkaisu. Erityisesti urheilun jälkeen sekä helteellä ja toisaalta talviaikaan öljy on ihan must. Levottomista jaloista olen onneksi kärsinyt vain raskausaikana, ja olihan se äärimmäisen epämiellyttävä vaiva. Vietin kesäyöt jääkylmässä suihkussa huljuttaen levottomia kekälekoipiani... Olisikin mukava kuulla, onko joku saanut öljystä helpotusta levottomiin jalkoihin?

Entä milloin magnesiumöljy ei ole hyvä idea?

Jos iho on rikki tai todella kuiva. Magnesium nimittäin kirvelee hieman ihan terveelläkin iholla, ainakin minulla. Voi olla että paksunahkaisemmilla äijillä ei tunnu missään. Minä en kuitenkaan suosittele vastasheivatuille tai hilseilevän kuiville kintuille.

Vinkiksi sain, että kuivaihoisten kannattaa magnesiumia laittaa kosteusvoiteen sekaan ja sitten levittää iholle.

Myös kiipeilyssä käytetään "mankkaa" ulkoisesti. Jää mysteeriksi, imeytyykö aine jauhemuodossa... Kuva: Shemsu Hor 

Erittäin monipolveinen keskustelu magnesiumista eri muodoissaan löytyy muuten esimerkiksi Tiede-lehden palstalta.


(Edit 30.10.2014: Korjasin paria termiä asiantuntijan vinkistä)

3 kommenttia:

  1. Kiitos tiedoista!
    Vaimon jalat kramppaa tosi pahasti (onnettomuus jonka jälkeen kävely on ollut vaivalloisempaa ja lihakset kipeytyy) ja hänellä on tästä syystä mennyt monta yötä valvomiseksi. Täytyy koittaa josko noista tekstissä esiintyvistä löytyisi apua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kokeilkaa ihmeessä! Tosiaan kannattaa etenkin alkuun miksata kosteusvoiteen kanssa, jos iho on herkkää laatua. Toivottavasti tästä on kramppeihin apua, ne on tosi ikäviä!

      Poista
  2. Moikka

    Törmäsin sattumalta tähän sun vanhaan kirjoitukseen, ja tuli mieleen kun puhut tässä magnesiumista, että oisitko ollut kiinnostunut laittamaan mun tekemän magnesium infograafin tähän loppuun?

    Löytyy osoitteesta http://lisaravinnetieto.com/magnesiumin-puute/ jos haluut!

    VastaaPoista