lauantai 13. syyskuuta 2014

Unisovellukset testissä

Mitä kaikkea älypuhelimista saakaan irti! En ymmärrä miten se on mahdollista, mutta ne kykenevät jo mittaamaan unenlaatuamme. Sovellus käyttöön, ja luuri lakanan tai sijauspatjan alle.

Olen jäänyt täysin koukkuun unisovelluksiin, jotka ovat olleet minulla käytössä nyt puolisen vuotta. Tein myös kuukauden koejakson niin, että mukana rinnalla oli FitBit-ranneke, joka on älykkäämpi versio askelmittarista mutta mittaa myös unenlaatua.

Uniappsien vahvuuksia ovat:
  • hinta: ilmaisia tai euron, parin arvoisia
  • saatavuus ja käytettävyys: ei tarvita erillistä laitetta mittaamiseen ja/tai tulosten tutkiskeluun
  • tarkkuus: vastaavat (useimmiten) hämmästyttävän hyvin omaa nukkumiskokemusta - huomioon ottaen, että kännyköitä ei ole ensisijaisesti suunniteltu tähän tarkoitukseen
  • miellyttävä aamuherätys: sovellukselle annetaan 20-30 minuutin haarukka, jonka sisällä se herättää mahdollisimman kevyessä univaiheessa
Olen käyttänyt Sleep Time ja Sleep Cycle- nimisiä sovelluksia. Molemmat löytyvät Google Play:sta ja AppStoresta. Appsien käyttökieli on englanti.

Testasin molempia yhtä aikaa nähdäkseni, kertovatko ne samaa tarinaa yöllisistä seikkailuistani.


Yllä Sleep Timen raportti, alla Sleep Cyclen.

Niinkuin graafeista näkyy, melko yhteneväiseltä vaikuttaa. Olen laittanut sovelluksen päälle klo 23:n hujakoilla, lueskellut vähän ja nukahtanut jonkin ajan päästä. Puoli yhden aikaan lapsi herätti vessareissulle, sen hoidettuani sain muistaakseni aika nopeasti unta (vaikka Sleep Timen mielestä en). Ilmeisesti olen siis pyörinyt rauhattomasti? Loppuyön nukuin sikeästi ja heräsin ennen kellon sointia seiskan pintaan. Saldona noin 7,5 tunnin unet. Tuo kello kolmen piikki Sleep Cyclen puolella jää mysteeriksi.

Entä FitBit? Keväällä pidin ranneketta noin kuukauden ajan ja testasin vuorotellen kummankin appsin kanssa. Mielenkiintoista on, että noin satasen arvoinen ranneke mittasi unta huonommalla tarkkuudella. Se ei huomannut appsien tapaan, jos olin nukkumatta hiljaa paikoillani. Näille jää paljon todennäköisemmin kiinni valvomisesta!

Silti tulee toki joskus öitä, että olen täysin eri mieltä appsin kanssa. Olen esimerkiksi herännyt virkeänä nukuttuani havahtumatta koko yön, ja appsi väittää etten ole syvää unta nähnytkään.

Tällä hinta-laatusuhteella suosittelen ilman muuta kokeilemaan. Minulla on jäänyt kokonaan kellon vilkuilu, jos valvon tai herään yöllä. En tarvitse tietoa, koska heräämisestäni jää "lokiin" jälki. Eli vaikka voisi ajatella, että tämä lisää kontrollointia (joka ei ole hyvä juttu!), oma kokemukseni on päinvastainen. Touhu tuo myös tietyn hauskan vivahteen nukkumaanmenoon, mikä voi vaikuttaa myönteisesti rentoutumiseen. Aamulla kun on jännää syynätä, miten se yö menikään :)

4 kommenttia:

  1. Mä olen nyt käyttänyt tuota Sleep Timea pari kuukautta, ja parhaimmillaan se toimii tosi hyvin, aamulla on selvästi virkeämpi olo, kun vehje pärisee siinä kevyen unen vaiheessa vaikka se sitten olisi 20 minuuttia ennen kuin olisi pakko herätä. Samoin on ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka kauan mulla oikein menee illalla nukahtamiseen, osaan nyt vähän paremmin arvioida nukkumaanmenoaikaa sen perusteella (vielä jos noudattaisin sitä, niin hyvä olisi).

    Ongelma on vain se, että se reagoi liian herkästi myös vieressä nukkuvan miehen liikkeisiin, ja pärähtää herättämään, kun mies alkaa heräillä, vaikka mä vielä olisin ihan unessa. Samasta syystä unidata yön ajalta ei ole ihan luotettavaa, miehen liikkeet näyttää kirjautuvan ja välillä taas ei kirjaudu vaikka mä nousisin sängystä auttamaan heränneitä lapsia. Mutta jatkan käyttöä silti, kuitenkin parempi kuin normaali herätyskello. Eli kiitos vinkistä, mä olin tästä lukenut aiemminkin, mutta ei varmaan olisi tullut muuten kokeiltua. :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos raportista! Ei muuta kuin hankkimaan isompi sänky :) Entäs Sleep Cycle? Niistä tulee hieman eri tuloksia, joten kannattaa kokeilla jos toimisi paremmin.
    Unen mittaamisen varta vasten suunnitelluissa antureissa (esim. Beddit) mainitsemaasi ongelmaa ei pitäisi esiintyä. Mutta ne vaatiikin jo vähän eri luokan rahallisen investoinnin.

    VastaaPoista
  3. Olen käyttänyt Bedditiä noin kuukauden verran ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Laite ei reagoi mitenkään vieressä nukkuvan miehen liikuskeluihin, ylösnousuun tai kuorsaukseenkaan. Laite erottaa jopa täysin oman kuorsaukseni hyvin tarkkaan mieheni kuorsauksesta. Laite tunnistaa varsin hyvin myös sen, olenko unessa vai hereillä mutta vain hiljaa paikallani. Syke- ja hengitystaajuus -profiili sekä unisyklit ovat hyvin yhteneväisiä itse kokemani unenlaadun kanssa. Odotin paljon, koska se on kallis investointi, mutta olen ollut odotettua tyytyväisempi.

    VastaaPoista
  4. Kiva kuulla! Itsekin olen ollut tyytyväinen Bedditiin. Heti kun vain kerkiän ja dataa on riittävän pitkältä ajalta, kirjoitan siitä tarkemmin. Tiedoksi kiinnostuneille, että 31.12.2014 asti Bedditin voi tilata -20% alennuksella FB-tapahtuma "Joulukuun unihaaste: Nuku enemmän, nuku paremmin" kautta. https://www.facebook.com/events/1395176397409744/

    VastaaPoista