keskiviikko 17. syyskuuta 2014

Mindfulness: Voiko unettomuuden hyväksyä? (osa 1)

Tämä hetki... meni jo. Tartuitko siihen? Kuva: Carlo Scherer
Viimeisen parin vuoden aikana on ollut mahdoton välttyä törmäämästä mindfulnessiin mediassa ja ihmisten keskusteluissa, eikö vain? Toissa viikonloppuna Viisas elämä -messuilla kirjaständejä ratsatessani en voinut kuin ihmetellä, kuinka kaikkiin tilanteisiin löytyy nykyään mindfulness-opas. Oli sinulla haasteita vanhemmuuden, seksin tai golfsvingisi saralla, kirjallisuutta löytyy!

Tämä tuntuu tavallaan oudolta, koska mindfulness eli tietoinen läsnäolo on vain tietynlainen kehys mille tahansa tapahtumalle elämässä. Periaatteessa. Käytännön soveltaminen on kuitenkin eri asia, ja siksi mielestäni erilaiset opukset ovat kuin ovatkin ihan paikallaan.

Uniongelmiin räätälöityä (suomenkielistä) mindfulness-kirjaa en ole löytänyt. Saa vinkata, jos tietää sellaisesta!

Univaikeudet kun lienevät stressin ohella merkittävimpiä syitä siihen, että mindfulnessin pariin hakeudutaan. Siksi tulen kirjoittamaan aiheesta tässä blogissa moneen otteeseen. Mainituilla Viisas elämä -messuilla puhunut mindfulness-ohjaaja Aleksi Litovaarakin kertoi päätyneensä "lajin" pariin, kun stressaava elämäntilanne valvotti häiritsevästi. Olen jututtanut Aleksia tietoisuustaidoista useampaan kertaan, ja pyysin häntä nyt kertomaan Nukahtamoa varten muutaman lähestymistavan, joista on hänen mielestään eniten hyötyä uniongelmia kohdatessa.

Ensin vielä muutama lause niille, joilla ei ole hajuakaan koko mindfulnessista. Kyseessä on amerikkalaisen lääkärin Jon Kabat-Zinnin 1970-luvulla kehittämä lääkkeetön hoitomuoto fyysiseen ja henkiseen kipuun ja stressiin. Pohjalla on buddhalaisen meditaation periaatteet hyväksyvästä, tietoisestä läsnäolosta. Mindfulnessissa ei yleensä käytetä mantroja, pyritä eskapismiin tai minkään sortin tajunnanlaajennuksiin. Ei edes valaistumiseen. Ainoa tavoite on olla läsnä tässä hetkessä sellaisena kuin se on, sen sijaan että miettisi mennyttä tai tulevaa. Harjoituksen aluksi saattaa tulla järkytyksenä, kuinka harvoin mielemme loppujen lopuksi on oikeasti tässä ja nyt.

Hetkessä elämistä ei tarvitse opetella, olemme kaikki osanneet sen. Unohtaneet vain. Kuva: Enrico Strocchi

Takaisin Aleksiin, jolta siis pyysin kolme vinkkiä unettomalle. Tässä hänen avainsanansa tiukkaan tilanteeseen.
  • Myötätunto itseä kohtaan.
    Ei kannata lähteä sättimään itseään ja kauhistelemaan seuraavan päivän väsymystä, jota ei välttämättä edes tule. Sen sijaan valttia on lempeä, ystävällinen ja myötätuntoinen asenne itseään kohtaan univaikeuden kanssa
  • Hyväksyntä.
    Se tarkoittaa, ettei taistele todellisuuden kanssa. Kokeile päästä irti "asioiden pitäisi olla näin..."- ajatuksesta.
  • Aloittelijan mieli.
    Ei tulkintoja menneisyyden perusteella, tyyliin "enhän aikaisemminkaan saanut unta samankaltaisessa tilanteessa". Juuri tämä kerta on uniikki - millaisia uniikkeja mahdollisuuksia voi ilmetä juuri nyt?
Aamen! Yksinkertaista, mutta niin kovin vaikeaa silloin kun uniasiat ovat päässeet solmuun. Harjoittelemalla nämä asennoitumiset kuitenkin alkavat juurtua, sen voin sanoa omasta kokemuksesta. Uskon, että senhetkisen tilanteen hyväksymisessä piilee myös mahdollisuus muutokseen pitkällä tähtäimellä. Tämä "mindfulnessin paradoksi" - kun lakkaa vastustamasta ei-toivottua tunnetta tai tilannetta, sen voima hälvenee - on kerrassaan uskomaton juttu. Ja oman postauksensa arvoinen. Palataan siis asiaan!

Tänään tyyntä, huomenna myrskyä? Ei voi tietää, onneksi.Kuva: Genji Arakaki




2 kommenttia:

  1. Unettomuuden hyväsyntä tarkoitta minun elämässäni sitä, että totean NukkuMatin menneen ohi ja en ala taistelemaan itseäni uneen. Ennen m´kun unettomuus hiipi elämääni työstressin seurauksena,loppuvaiheessa ko.jaksoa aloin jo ahdistumaan joka iltapäivä etten varmasti saa unta illalla.Ja mitä tärkeämpi työasia oli seuraavana päivänä sitä enemmän ahdistuin.Ja kierre oli valmis.Pikkuhiljaa mindfulness harjoittein unettomuuteni väistyi miltei kokonaan ja jos nyt tulee satunnainen uneton yö, olen rauhallinen ja totean että kenties nukun seuraavina öinä paremmin! Minulla on toiminut tosi hyvin, unilääkekierteestä päässyt ajat sitten.

    VastaaPoista
  2. Kuvaamasi kierre on viheliäinen juttu! Mahtavaa, että sait siihen apua mindfulnessista. Hyviä unia myös jatkossa ;)

    VastaaPoista