perjantai 5. syyskuuta 2014

Horror-aamun pelastus

Huonosti nukutun yön jälkeen keho ja mieli tuntuu huutavan silkkaa sokeria. Jos kykenet edes yhteen selväjärkiseen ajatukseen, olkoon se tämä: nyt kannattaa hiilarimättämisen sijaan syödä aamupala, joka antaa virtaa ja pitää verensokerin pitkään tasaisena.

Eli ei puuroa, leipää eikä etenkään suklaata, vaikka se tuntuisi olevan tässä tilanteessa kuin pelastusköysi hukkuvalle. Tiedän kyllä tunteen ja olen siihen köyteen monet kerrat tarttunut. Paremmilla valinnoilla pääset kuitenkin suoraan kuivalle maalle tai ainakin pelastusveneeseen.

Itse olen vuosien varrella todennut parhaaksi ravinnonantajaksi näissä tilanteissa viherpirtelön. Hyvää, helppoa, nopeaa ja halutessa edullistakin.


Eläköön marjasesonki! Tällä hetkeltä blenderistä löytyy TUOREITA mustikoita ja herukoita. Loppuvuosi sujuu pakastemarjojen ja marjajauheiden voimin.

Smuutini peruspalikat ovat yleensä seuraavat:

1) Jotain vihreää
Kurkkua, salaattia, varsiselleriä, lehtikaalia, nokkosta tai pakastepinaattia (ei joka päivä nitraatin vuoksi), yrttejä, viherjauhetta...

2) Jotain makeaa
Marjoja tai hedelmää. Kuulemma kypsä punajuurikin toimii, en ole vielä kokeillut mutta reseptiä hekumoin Meat and nuts -blogissa. Kun haluat hemmotella itseäsi (ja huonosti nukutun yön jälkeen haluat!), laita riittävästi banaania tai jotain muuta makeaa. Kalorittomat makeuttajat ovat stevia tai karppisokeri.

3) Proteiinia
Itse olen tällä hetkellä mieltynyt  riisiproteiiniin, koska se tuntuu ainakin minulla pitävän nälkää vielä paremmin kuin laadukas heraproteiini. Muita vaihtoehtoja on vaikkapa herneproteiini ja hamppuproteiini.

4) Rasvaa
Kyllä! Tämä on avainasemassa, kun halutaan pitää verensokeri tasaisena. Ja väsypäivän aamuna se on erityisen tärkeää. Käytän avokadoa, joka antaa smuutille mukavan paksun koostumuksen, oliiviöljyä tai MCT-öljyä (saa apteekeista ja voimaruokakaupoista)

+ ravintopitoisuuksiltaan poikkeuksellisen rikkaita luonnonantimia eli voimaruokia oman maun mukaan. Meikäläisen kaapista löytyy yleensä ruusujuurta, maca-jauhetta ja mehiläisen siitepölyä.

Pyöräytä tehosekoittimessa tai survaise sauvasekoittimella - ja nauti! Tsemppiä tähänkin päivään, you can do it!

(Valmis smuuti oli tarkoitus kuvata, mutta se meni jälleen kerran alas herkkusuustani ennen kuin muistin koko asiaa! Inspiroivia kuvia ja resepti löytyy esimerkiksi Kemikaalicoktailin Nooralta täältä)

EDIT 13.9.2014:
Tein tänään elämäni herkullisimman smuutin, ja muistin sen jopa kuvatakin! Ihan pakko ladata kuva tännekin:

Mustikka-pinaatti-rosmariini-kookosjauhe-riisi&heraproteiini-kookosjuoma-smuuti! NAM!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti