perjantai 22. elokuuta 2014

Tästä lähdetään: unettomuus on täyttä helvettiä

Sen tietää jokainen, joka on joskus kärsinyt univaikeuksista. Jo yksi huonosti nukuttu yö vaikuttaa seuraavan päivän olotilaan huomattavasti. Kroonistunut unenpuute haalistaa värit elämästä, tekee siitä harmaata puuroa, johon tuovat oman ikävän vaihtelunsa voimakkaat ärtymyksen välähdykset. Lopputulos on yhtä raastava, oli syynä tilapäinen stressi, pitkäaikainen sairaus tai olosuhde, kuten vuorotyö tai heräilevä lapsi.

Liian tuttu näky? Kuva: Stu

Ihminen selviää käsittämättömän hyvin vähällä unella. Se tuli itse koettua, kun pieni lapsi herätti muutenkin herkkäunista äitiään niin monta kertaa, niin monta kuukautta ja vuottakin putkeen, että omat nukkumistaidot lopulta katosivat (onneksi väliaikaisesti). Aivan riittävästi on tullut myös kulutettua yön tunteja murehtimalla työasioita, parisuhdekiemuroita tai ihan vain sitä, miksei uni tule vaikka kaikki on hyvin. 

Uskon vahvasti, että elämä ei saa tuntua pelkältä selviytymiseltä – ainakaan kovin pitkään ja rauhan aikana. Siksipä tämä blogi! Lähdin aikanaan hakemaan tietoa helpottaakseni omaa tilannettani ja olen sillä matkalla edelleen, onneksi jo paljon viisastuneempana. Toivon, että voin olla avuksi sinulle, joka kärsit unettomuudesta tai sinulle, joka haluat tukea uupunutta läheistäsi, joka ei itse jaksa etsiä ratkaisua. 

Olen oman ja muiden kokemusten perusteella vakuuttunut siitä, että jokaisen univaikeuksista kärsivän tilanteeseen on löydettävissä helpotusta. Ei kenties täydellistä tai aina edes merkittävää parannusta, mutta helpotusta kyllä. Keinoja, tekniikoita ja apuvälineitä on valtavasti, enemmän kuin yksi ihminen tai asiantuntijakaan ehtii käydä läpi. Runsauden pula siis!

Otan enemmän kuin mielelläni vastaan ehdotuksia, kommentteja ja kokemuksia. Kiitos jo etukäteen!

Ja kauniita unia :)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti